Pages - Menu

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Blogroll

Wednesday, July 25, 2012

Home » , » soalan tentang puree beku..

soalan tentang puree beku..

hurmmm..tajuk macam good good je aku..hoho..

nurul

ni saya try jawab ehh..
mengikut pengalaman saya yang baru 2, 3 minggu bagi asyraf makan solid food ni kan..hehe..
saya buat macam ni jek..

soalan satu
ok, biasanya saya buat macam ni..
malam sebelum tido tu, ambik 2 ketul puree beku, masuk dalam tipuware kecik,
pastu letak kat bahagian bawah peti ais tu..tak kisah la kat tingkat berapa pun..
esok, insyaAllah puree tu dah cair..

saya tak panaskan kat umah, tapi pesan kat pengasuh suruh diorang yang panaskan sebelum bagi asyraf makan..
kalau susah sangat, tambah je air panas sikit dalam puree tu..then, boleh terus makan..
kalau saya sendiri yang nak suap, saya rendam je dalam air panas..
maklum lah..saya tak pernah ada warmer pun..hehe..

soalan dua
yang ni kalau mula mula nak kenalkan solid food untuk anak, kita try suap 3, 4 sudu dulu..
kang kalau suap banyak², takut perut baby terperanjat boboi pulak nanti..
takpe..slow²..

macam asyraf, saya suap 3, 4 sudu masa mula² dulu..
sekarang ni saya bekalkan 3 ketul puree yang dah cair kat umah pengasuh..
buat 2 kali makan..pagi dgn tengahari or ikut keperluan..

pastu tiap² hari saya tanya pengasuh asyraf makan tak?
susu 5oz x 5 botol habis tak?
berak tak?
kentut tak?
hehe...
saya tanya elok elok la..
sambil buat muka paling manis walaupun tak berapa manis..huhu..

takpe tanya soalan bengong bengong..
saya bukan nya good good sangat pun..:)

sekian..

9 comments:

  1. soalan wajip aku gak kat bs
    berapa sotol susu tggl
    dah berak lom...
    :P

    ReplyDelete
  2. hari2 tanya..
    sampaikan bs pon malas dh nak jawab. huhu

    ReplyDelete
  3. terima kasih share
    byk bende yg ekin blaja

    ReplyDelete
  4. Hehe xrajin tnya...mebi sbb anak dh 2 kot..

    Anyway nk menyelit.ibu2 yg nk fikirkan cr bekalkan baby solid food jom refer entry lama kita
    http://tepungpelita.blogspot.com/2010/10/baby-vegefruits-puree-and-anchovies.html

    ReplyDelete
  5. Thank you for sharing, I pun nak start gather knowledge untuk kasi anak solid food soon...

    ReplyDelete
  6. meksaeh info..saye sekarnag ngah mengutip ilmu solid food ni..:)

    ReplyDelete
  7. nk tnye jgk..
    bila kita dah panaskan/warm puree tu, boleh guna balik sepanjang hari ke atau perlu panaskan blk bila nk mkn?
    alaa..mcm ebm, tahan 1jam pas panas, x abis buang.kalau puree cmne?

    terima kasih dear

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute