Pages - Menu

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Blogroll

Friday, August 12, 2011

Home » , » Popia Nestum

Popia Nestum

assalamualaikum..
selamat pagi..

semalam gara gara terlebih rajin BW carik resepi nak masak utk berbuka,
tup tup terjumpe pulak resepi Popia Nestum ni..
tengok macam senang je..hehe..
tapi tak sempat balik umah masak pun..
berbuka puase dengan en asben kat opis aku ni jek..

on the way balik umah tu, singgah kedai carik bahan bahan nak buat popia nestum ni..
giler gigih kan..semangat nak buat malam tadi jugak..
sebab teringin nak makan dah tahap ngences dah..hehe..

aku copy paste resepi asal ye..
semalam satu hari aku dalam blog Cendana Kasih ni..
seronok pulak tengok orang yang cekap kat dapur..
bilalah aku nak jadik macam tu ekk..haha..

resepi dari Cendana Kasih

Popia Nestum

Bahan bahan (750 biji)
1 bungkus kecil susu tepung *
1 bungkus kecil Nestum (diblender hingga halus) *
Gula halus yang sudah diayak (secukup rasa) *
2 bungkus kulit popia
1 biji telur (untuk pelekat)

Cara cara
-Gaulkan bahan bahan * hingga sebati dan simpan dalam bekas kedap udara
-Gulung kulit popia sekeping demi sekeping, dan dibahagian hujungnya, sapukan sedikit telur kuning
- kemudian gunting secara menyerong dan goreng menggunakan api perlahan dengan menggunakan minyak yang banyak dan panas.
- Toskan dan biarkan sedikit sejuk dan gaulkan dengan bahan *

tarraaaaa......
tapi aku buat 5 keping kulit popia je malam tadi..
takdelah sampai 2 bungkus kulit popia tu..
sekadar nak rasa rasa..
aku gunting tegak tegak je..hehe..

nestum tu pun aku sikit je aku blender..tambah susu tepung sikit..tambah gula sikit..
gaul gaul tak ayak pun..sebab mana nak carik ayak kat dapur kecik aku tu..huhu..

en asben kata sedap..sekali tengok macam kuih batang buruk tapi rasa lagi sedap..
yelah mana tak sedapnya kan..nestum ada..susu tepung ada, gula lagi..
en asben kata boleh buat kuih raya ni..
adehhh..tengok dulu lah yer..
kalau 'baby' kata OK, baru boleh buat..
boleh pakai tak alasan tu..hehe..

10 comments:

  1. Mcm sedap jek.. Tahun ne nak buat lagi la untuk raya hehehe

    ReplyDelete
  2. nyum2..hehe..mlm ney buat lagi la..jamu kitorg pulak..hehe

    ReplyDelete
  3. memang sedap popia nestum ni :) baru cadang nak buat untuk raya ni hehe

    ReplyDelete
  4. hantar sini aku nak rasa dulu sedap ke tak. :D

    ReplyDelete
  5. Dik, kalo nak lagi sedap, tambah horlick sikit...

    takpe, next time tambah horlick yer.. hehehe...

    ReplyDelete
  6. ada resepi...best2..ingat lagi raya tahun lepas...smpai habis sebalang popia ni dkt rumah kawan..sampai serdak pun tak de..

    ReplyDelete
  7. ni biskut feberet emy tiap2 tahun..hehe..biskut wajib buat namanye..dap..dap...dulu bg husband rasa..siap order suh bg kt opah dia lagi..ada ke nk bg org tua tu mkn bnda manis..teruk nye cucu..hehe..

    ReplyDelete
  8. suka masuk blog awak ada je resepi2 simple utk orang yang mempunyai dapur ala ala macam saya juga hahaha

    ReplyDelete
  9. buat yg kecik2,blh jd kuih raye...hehe

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute