Pages - Menu

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Blogroll

Thursday, October 4, 2012

Home » , , » perihal susu anak bujang..

perihal susu anak bujang..

ehh aku ada cerita tak yang Asyraf sekarang dah fully FM..?
sedih?
ntah..tak tau nak cakap macam mana..
susah nak cakap..susah nak cerita..
biarlah aku je yang rase..

pada sape yang ikut blog aku ni tau lah aku ni dulu (EPM) Exclusive Pumping Mother..
atau dalam bahasa senang nya, Asyraf tak pandai direct feeding..
dia cuma minum susu ibu yang dalam botol saje..
pastu campur dengan susu Anmum..

gigih aku hari2 pam..
siap pinjam pam elektrik kawan..
tapi tulah..setakat 7 bulan je rezeki Asyraf dengan susu mummy nye ni..
tapi dah bersyukur sangat dah..
Alhamdulillah..

ok..cut it short..
sampai lah Asyraf 8 bulan ni aku tengok hasil kumuhan Asyraf ni dah tak secantik dulu..
hari2 berak cair..sehari sampai 7 - 8 kali..
nak kata baru tukar susu, rase macam tak mungkin..
sebab aku dah tukar Anmum langkah 2 masa Asyraf umur 6 bulan lagi...
rase macam pelik..

tapi budak bertuah tu takdelah demam ke apa..
still sihat walafiat..aktif macam biase..
pengasuh kata mungkin sebab nak 'ringankan' badan..
biaselah baby nak beralih bulan kan..
ok fine..

tapi tapi tapi..
kitorang suami isteri nak try bagi susu lain..
sebab ada yang cakap mungkin Anmum dah tak sesuai..
ok takpe..jom try susu lain..

so, episod tercangak cangak depan rak susu tu pun terjadi..
yelah..giler punya banyak brand susu tepung ada kat rak..
tak tau nak pilih susu mana..
sebelum ni tau susu Anmum jek..huhu..
tapi tangan ni laju je amik susu Dumex Dulac..
amik yang langkah 1 sebab ade tulis kat situ dari 0 - 12 bulan..
ok, kite cuba yang ni lah..

try tin kecik dulu..
result? Alhamdulillah setakat ni najis Asyraf dah tak cair..
dah tak berak 7 - 8 kali sehari..ok..lega di situ..

tapi hari2 dok pikir..
makin tak 'bonding' lah aku dengan Asyraf ni..
dah la dulu pun tak direct feeding susu mummy dia ni..
asyik minum yg dalam botol jek..
sekarang ni dah fully FM..lagilah langsung tak 'bonding' kan...

sebab aku pernah baca satu blog ni..
anak2 yang tak minum susu ibu pandai bawak diri..senang tidur sendiri..
sebab bagi je susu botol, main2 jap tau2 je lelap sendiri..
hah..ko nampak tak betapa anak tu tak perlukan mak nya untuk tido..
sedih ko tau tak??

tapi setakat ni, aku tak pernah lagi tinggal Asyraf minum susu sorang2..
satu sebab bahaya kan..satu sebab aku nak dia tau aku ade dekat dgn dia..
kalau terlampau free takde kerja nak buat, aku riba sambil dia minum susu..
sambil minum susu, sambil lawan mata sapa paling lama dapat tahan mata tak berkelip..haha..
punyalah nak bagi dekat tu kan..huhu..

bagi korang yang still menyusukan anak tu, hargai setiap detik setiap saat korang dengan anak..
susu ibu terbaekkk..thumbs up..:)

27 comments:

  1. bonding antara ibu dengan anak masih ada, cuma kena carik cara nya lah. macam akak buat tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah..kadang bila tgh buat kerja kt dapur, tengok2 dia dh tertido sendiri..lagi lah rase macam..alahai asyraf...kesian awak...

      Delete
  2. dear..kalau nak bg susu fm jenama dumex cari yg dupro..sbb dulac nie stage 1..0-12bulan..tp asyraf dah 8m++ so boleh terus bg yg stage 2 6-18bln..tuh pandangan lin la sbb lin pun ada senior yg ckp..kalau dr awal kita bg masa bby umur 1/2 bulan bg yg stage 1..kalau start dr 6 bln bg yg stage 2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk..yeker..tulah..saya memang failed sikit bab2 susu ni..ok takpe..tunggu yang tin kecik ni habis dulu baru tukar dupro pulak..
      alamak..dh mcm eksperimen pulak..kesian asyraf..

      Delete
  3. ciknaa pn sme.. skrg razin dh xnk direct feed. baru 5bulan,hm.. tp bab susu fm, dia paling byk pengalaman, susu ke 8 skrg ni dulac..susu paling jimat ciknaa rase, upe nye paling sesuai ngan dia.. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tulah ciknaa..saya pun ade jugak ckp2 kt asyraf..
      mummy dh bagi susu mahal (bagi saya Anmum tu dh mahal dah) pun taknak..nak jugak susu Dulac..pun tak murah mana..tp nak kena tukar dupro pulak lepas ni..

      Delete
  4. x pe lain rezeki nye lain carenye kan....yg penting dy kyg sehat..x kire susu ape pon...anak dgn mak...x kan terpisah ke terkurang kasih syg ke..kan???..cmne sekalipon ttp same je....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3..tetap sayang budak bertuah tu walaupun ade 2 - 3 kali dah kena babab kat kaki..hihihi...

      Delete
  5. main lawan2 mata pon da cukup eratkan syg kot leenda..cintakan dari mata turun ke hati..eceh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah..kadang bila main lawan mate, dia pulak yg tak jadik minum susu..sbb nk lawan mate dgn mummy punya pasal..huhu..

      Delete
  6. hi there,

    tak semestinya bila dh tak BF dah tak bonding..masih utuh bondingnya.

    all the best.

    ReplyDelete
  7. Eh, takde la gitu. Tak semestinya kalau tak bf tak bonding kan, itu rezeki masing-masing.

    Tentang pandai bawa diri sendiri tu, tengok cara kita membesarkan diorang kot. Saya memang direct bf, tak kerja jadi 24 jam kat rumah. Tapi anak memang selalu bawak hal sendiri, pasal saya biasakan dia macam tu. Tido pun sendiri, bilik asing. Kalau kat Malaysia orang kata sadis, kat US ni kekadang baru lahir dah asing bilik, hehehe

    ReplyDelete
  8. Janganlah cakap anak yg minum susu fm tu tak bonding dengan maknya. Tak baik tau. Banyak lagi cara lain untuk kita bonding dengan anak even tak dapat df dia. Cuba peluk dia, main dengan dia, baring sebelah dia....sama jek.

    Tapi yup, baby yang tak df memang pandai berdikari, and pandai bawak diri.

    Tapi bagi saya, bukankah itu satu kelebihan??

    Apapun susu yang anak minum..yang paling penting sekali cara didikan kita untuk dia. So, janganlah susah hati sangat anak tak bonding ke apa. Sampai mati pun dia tetap anak kita. Tetap bonding dengan kita.=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yong..jgn salah paham..hehe..
      saya tulis tu makin tak bonding..bukan tak bonding langsung..hehe..berani dia taknak kt mummy dia ni..meh nak babab bontot tu..

      kan? kelebihan ape anak pandai bawak diri..pandai main sendiri..pandai tidur sendiri..

      Delete
  9. Ye ker anak yg minum FM tak bonding dgn maknye?ishhh tak kot..

    Dina pun dlm peringkat nk try and error FM kat Danial.Nampak gaya hajat nak fully BF kat Danial sampai 2 tahun tak kesampaian..lg 4 bln je tp susu dah tak meriah..

    Tak kisahlah susu ibu or FM yang penting didikan kita pada anak2..cara kita spend time dgn dia tu pun boleh jadi cara bonding dgn anak

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama jugak danial dapat minum susu mama dia tu..yelah, dina pun pregnant skrg kan..ermm..

      kan..tak dpt bonding dgn cara minum susu badan, kite cube cara lain pulak kan..:)

      Delete
  10. anak sy pon xnak susu die dlm pantang lg dh fm..niat anak no 2 nk fully bf..dh beli peti besar2 dh..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn..saya pun nnt anak kedua nk fully BF..insyaAllah..tapi bile nk tambah tu belum tau lagi..hikhikhik..

      Delete
  11. 7 bln tu pon alhamdulillah rezki tuk asyraf..mane mungkin ikatan mak anak terputus..kite yg ngandungkn die.. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah aty..
      tp bila tengok mak2 yg dapat BF anak masing2, jauhhhhh di lubuk hati ni tetap terasa sedih..takpelah..rezeki masing2 kan..:)

      Delete
  12. lama tu 7 bulan ...akak start 5 bulan dah campur...susu fm anmum 2...itu je dia nak..susu lain tak mo...mahal leh tahan heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ahh kak mimi..
      harga boleh tahan jugak Anmum tu..hehe..
      takpelah..demi anak, ape saje kak kan?

      Delete
  13. betul2..mmg nmpak ketara bonding aku ngn raissa yg fully bf & abg2 dia yg campo fm.
    raissa tak boleh berenggang langsung waima aku nak masuk toilet pun susah.. huwaaaaa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ngah..
      hehhe..tulah aku bace kt blog sape ntah ckp anak yg fully bf memang akan manja skit dr anak yg minum susu FM..ntah lah..
      aku dulu fully BF jugak dgn mak aku, tak manja pun..hahha..

      Delete
  14. Kan sedih rasanya bile xdapat bg anak susu badan.. pad anak bole tidur sendiri tanpa kita yang paling sedih.. tengok anak orng lain tidur nak ada mak selalu mula sentap..

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute