Pages - Menu

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Blogroll

Tuesday, July 30, 2013

Home » , , » Popia Nestum

Popia Nestum

Assalamualaikum..

Lemau betul nak update blog hujung2 Ramadhan ni..
nak kate mood raya dah datang, tak pun..
biasa2 je..
tapi aku suke stalker korang hapdate pasal preparation raya..
suka korang tayang baju raya, kasut raya..
baru best bace..
ade jugak yang update pasal preparation raya, tp gambor baju raya dalam plastik lagi..
mcm mana aku nak tengok..hukhukhuk..
ok je sebenarnya..
aku je yang kepoh sibuk nak tau..hihi

eh ehh..nak update pasal popia nestum ni..
asben yang request sebenarnya..
last year tak buat pasal masa tu Asyraf kecik lagi..
asyik nak ulit dia je kan..
mane pulak sempat aku nak berpopia nestumnye..
so, tak buat..

tahun ni, Asyraf dah besar..dia pun bukan jenis kacau aku kat dapur pun..
paling2 dia jengah aku kat dapur, pastu larik pergi tengok tv ke, main ke, bace buku ke..
wahh bace buku kate kooo..belek2 buku style dialah..pastu bebel sorang2..


























resepi asal dari Cendana Kasih

Popia Nestum
 
Bahan bahan (750 biji)
1 bungkus kecil susu tepung *
1 bungkus kecil Nestum (diblender hingga halus) *
Gula halus yang sudah diayak (secukup rasa) *
1 bungkus Horlicks *
2 bungkus kulit popia
1 biji telur (untuk pelekat)
 
Cara cara
-Gaulkan bahan bahan * hingga sebati dan simpan dalam bekas kedap udara
-Gulung kulit popia sekeping demi sekeping, dan dibahagian hujungnya, sapukan sedikit telur kuning
- kemudian gunting secara menyerong dan goreng menggunakan api perlahan dengan menggunakan minyak yang banyak dan panas.
- Toskan dan biarkan sedikit sejuk dan gaulkan dengan bahan *


aku buat sikit je..3/4 dari satu peket kulit popia tu kot..
sebab dah buat popia ketam cheese hari sebelumnya..
dapat la satu balang kuih raya..jadiklah..
suke asben haku tuh..senyum panjang..haha..
balik umah je dah siap
dia tak tau aku macam nak tertido menggulung kulit popia tuh..
kebetulan masa buat ni, Asyraf tido..lagilah boring sorang2 kat umah..
takde sapa aku nak tarzankan..eh??




























gambar dari Instagram aku ni..
tu pasal kaler macam ni..
tu je kot kuih raya homemade tahun ni..
nak buat kuih bakar2, tak reti guna oven..
ape ke kampung hulu sangat aku nih..hahahha..

ohh ni nak cakap pasal blog Cendana Kasih ni..
lama dah aku follow blog ni..blog masak masak, ade resepi..
macam blog masak masak yang lain jugak, tapi yang ni aku rasa dekat dengan hati ni..cewahhh..
sebab semua gambar masakan adalah biase2 je..takdelah photography gempak2 pun..
aku suke yang macam ni..nampak cool..
watermark kadang ade, kadang takde..memang sempoi habis lah..
bukan lah aku kate blog masak masak yang lain tu tak best..tapi ntah ekk..selera masing masing kan..
aku suke yang cool sempoi2 je..huhu..

oklah..sekian..
mekesih sudi bace ekk..
jumpe lagi..:)


11 comments:

  1. teringin pulak rasa nak buat nestum nih lagi. taun lepas buat jugak. dengan husband2 kena tolong golong popia. hahahaha. dlu arissa tak reti nak ganggu. sekarang??? toksah kata haih. Hahaha

    ReplyDelete
  2. Senang je rupanya buat popia nestum ni..nak try jugak lah kalau ada kesempatan..hihi

    ReplyDelete
  3. wah..sedap dan mudah je ek.mau kalau buat ni bersepahan dengan hasif...untung Asyraf jenis tak kacau..huhu~

    ReplyDelete
  4. wahhh.. mudahkan.. kena nanti2 sbb karang berperang dgn anak semua x jd. hihihi

    ReplyDelete
  5. letak susu tpung lagi bercream kan mami asyraf...

    ReplyDelete
  6. Lau aku thu ko nak buat aku order kt ko jer tau,dekat pun dekat nak pegi amik..~

    ada org boh susu pekat skli kan..hurm~ pndi gak ko ni masak eh berbakat gitew tp dperamkan ajer..ngehngeh jgn mare ar

    ReplyDelete
  7. mcm nak try jugak jek..tp alisha jenis mengacau.tak leh i hilang dr pandangan dia..huhuhu

    ReplyDelete
  8. Amboi...dah start buat biskut rayaa =)

    ReplyDelete
  9. i baru nak buat hari ni...jgn habis sebelum raya dh la kan...hihi

    ReplyDelete
  10. Xpnh buat biskut raya sndiri..huhu..kalau buat pun mesti join ngn adik bradik or dgn mak..sbb umH akk xd oven..sobs

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute