Pages - Menu

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Blogroll

Friday, March 16, 2012

Home » » breastfeeding..ape cerita?

breastfeeding..ape cerita?

sebenarnya aku macam segan nak cerita pasal breastfeeding ni..
tu pasal aku tak pernah cerita kat dalam blog..
tapi bila pikir pikir balik, apa salahnya kan..
boleh share pengalaman dengan kengkawan yang sama nasib macam aku ni..
huhu..

memang aku masa pregnant pun memang dah berazam kalau boleh nak fully breastfeeding..
memang tu hajat aku..
maka untuk memenuhi hajat tu, aku dah standby segala gadjet gadjet utk merealisasikan hajat aku tu..
tapi gadjet aku murah murah punya je..
pum pun aku beli yang manual je..
aku pakai Medela Harmoni..

bila Asyraf lahir, aku memang sedaya upaya nk bagi susu badan pada dia..
susah payah nak susukan dia time tu..
dengan susu takde lagi masa tu..
masa kat hospital, bila Asyraf nangis aku try sumbat B dalam mulut dia..
tp dia memang tak pandai nk hisap..
jenuh aku siap panggil nurse tolong ajarkan..

tapi sedihnya takde walaupun setitik susu yang keluar..
tp yang ajaibnya Asyraf tak menangis pun lepas tu..
lagi ajaib nya bila nurse cek kuning, mesti nurse kata..
ok puan, anak puan ok..takde kuning..teruskan penyusuan susu ibu yer puan..
walhal setitik susu pun belum masuk dalam mulut Asyraf..
konpius aku..

bayangkan ehh..
2 hari kat hospital, Asyraf tak menangis kelaparan pun walaupun belum ade setitik susu lagi masuk dalam perut dia..tp dalam waktu yang sama aku suakan jugak B pada Asyraf..nk suruh stimulate susu..
mula mula memang hampa..pastu pikir aku ni takde susu ke..dah kena bagi susu tepung ke..

sampai lah dah balik umah..
Asyraf dah start mengamuk..
ma aku kata Asyraf dah lapar sangat dh tu..
bila dah bincang habis habisan, aku pasrah bagi susu formula pada Asyraf..
yelah kan..anak dah menangis sampai takde suara, takkan aku nak tengok je..
aku pun suruh en asben pergi beli susu Anmum..

sedih giler masa tu..siap mintak maaf dengan Asyraf masa mula mula nak suap FM dalam mulut dia..
masa ni paham lah aku kalau ada ibu ibu kt luar tu yang terpaksa bagi FM pada anak diorang..
masing masing ada masalah sendiri..masang masing ada sebab sendiri..
contoh nya macam aku..
memang hajat aku nak fully breastfeeding..tapi apekan daya..

citer pasal breastfeeding aku tak terhenti setakat ni jer..
ada lagi..tapi aku stop kt sini dulu..
tunggu aku cerita pasal nipple shield atau puting tiruan yang sangat membantu aku dalam penyusuan susu ibu..
















ni lah nipple shield yang aku guna..
ada sebab kenapa aku kena guna benda alah ni..:)

11 comments:

  1. betul..kite hanye merancang dan dah berusaha..tapi Allah lebih tahu..tak per lah..ape yg penting..anak tu sihat dah tak kelaparang..:)

    ReplyDelete
  2. akak, kakak sy pun dulu mcm ni. ank kakak nk masuk sebulan kot baru la dpt breastfeeding betul2.

    ReplyDelete
  3. saya pun sama...

    minggu kedua baru dapat BF betul2....tapi tak apa, once dapat BF, teruskan......

    by the way, salam kenal...jemput dtg blog ya....

    ReplyDelete
  4. saya faham sgt perasaan tu. saya pun sama, takde rezeki nk kasi Dyzhwar susu badan masa 3 hari pertama dia. masa dia lahir, sebelum kuar hospital nurse check, dia nye kandungan gula dalam darah (kot) dah bawah bar, jadi nak taknak kena kasi susu tin psl susu badan saya tak keluar. hari keempat, saya paksa stimulate pakai pam, baru kuar susu, menjerit2 cam menang Kereta Power Root. hahaha

    ReplyDelete
  5. su pun paham..su skang campur bagi susu bdn dengan formula skang sebab susu badan sikit..sedih mmg sedih tapi su redha..

    ReplyDelete
  6. http://suhaidasupalio.blogspot.com/2012/03/memang-aku-dah-berhajat-nak-full.html

    ReplyDelete
  7. Ce consult ngan doc, kwn akak dl Dia Ada bg ubat nak bykan susu...di samping tu, try la suakan B tu kat bb utk ransangan... Mind pon xnak stress sgt, kang susu x kuor...

    ReplyDelete
  8. Ce leen baca link ni... http://www.lydiamiza.com/2012/03/masalah-yang-akan-dihadapi-bagi.html

    ReplyDelete
  9. hi salam kenal...saya pun ada prob inverted nipple, masa anak 1st dlu memang tak berjaya nk BF,sedih sgt, bukan suka2, org yg tak phm sesuka hati je ckp mcm2, skrg tgh preggy no.2, dh mcm2 prepare utk BF..smg dipermudahkan jln utk kita.. =)

    ReplyDelete
  10. Salam..

    Saya faham perasaan tu.. as i pun kena benda yg sama.. n, mmg 2 minggu pertama tu mmg saya yg nangis... nak buat cam ne.. azam nak full bf.. tapi hajat tak kesampaian.. terpaksa campur susu FM..

    ReplyDelete
  11. pengalaman ni sy pn lalui msa ank sulung.. Huhu. . Faham sgt rsa sedih tu bila tpaksa bg susu anmum..

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute